FunKino – Across Walls brings the “FunKino” methodology inside prisons.

The project’s pilot edition was carried out in Palermo between 2022 and 2023 together with a group of convicts from the “Calogero di Bona – Ucciardone” prison and a group of “externals” to the prison, constituted by young people resident in Palermo.

 

Participants were involved in a series of practical and theoretical laboratories on participatory storytelling that addressed the relationship between prison and external society in novel ways. The two groups, made up of people with different backgrounds and existential circumstances, have never physically met in the same place. However, they got to know each other and have collaborated remotely – through the use of video messages, to conjunctively write a cinema script of a film (currently in development).

 

A second edition of the project is planned and will be carried out between 2023 and 2024.

FunKino – Across Walls porta la metodologia  “FunKino” all’interno degli Istituti penitenziari.

 

L’edizione pilota del progetto è stata realizzata a Palermo tra il 2022 e il 2023 con un gruppo di detenuti della Casa di Reclusione “Calogero di Bona – Ucciardone” e un gruppo esterno al carcere costituito da giovani residenti a Palermo.

 

I partecipanti sono stati coinvolti in un ciclo di laboratori teorici e pratici di narrazione partecipativa affrontando in chiave originale i rapporti tra carcere e società esterna. I due gruppi, composti da persone con background e condizioni esistenziali diverse, non si sono mai trovati fisicamente nello stesso luogo ma si sono conosciuti e hanno interagito “a distanza” attraverso l’uso di video-messaggi, lavorando parallelamente alla scrittura di un testo per il cinema, di un film attualmente in sviluppo.

 

È già prevista una seconda edizione del progetto che sarà realizzata tra il 2023 e il 2024.

Supported by